De juiste beelden laten zien die passen bij hetgeen je wilt communiceren is natuurlijk ‘key’ voor elke videoproductie. De informatie beklijft immers beter wanneer de vormgeving niet alleen aansluit bij de boodschap maar ook fris en dynamisch is.

Beweging in shots is daar een goed voorbeeld van. Een magazijnmedewerker die door het magazijn loopt en zijn of haar verhaal vertelt kan meer audiovisuele waarde hebben dan diezelfde medewerker gefilmd op een statief met het magazijn als achtergrond. Je wilt als videomaker immers de dynamiek van het magazijn laten zien én de medewerker bevindt zich dan letterlijk midden in de omgeving in plaats van aan de zijlijn.

Ik heb jaren lang gebruik gemaakt van een Steadicam, van klein tot groot. Sinds kort maak ik gebruik van de moderne variant ervan: De elektronische gimbal. Na lang zoeken heb ik gekozen voor de DJI Ronin S. Deze gimbal is op het moment van schrijven misschien wel de beste in zijn soort en biedt alles dat ik nodig heb. Mijn kleine Sony FDR-AX33 met topkwaliteit beeld en geluid laat zich uitstekend balanceren en binnen een paar minuten ben ik ‘ready to go.’

Het grootste verschil met een analoge Steadicam is dat de Ronin S door de sterkte motoren altijd horizontaal blijft, tenzij ik anders beslis. Het heeft geen last van de wind en kan zelfs vanuit een rijdende auto worden gebruikt met snelheden tot 72 Km per uur.

Binnenkort meer…